Začít spolu
"ZAčít spolu"
Od roku 2018 naše škola vzdělává děti podle programu Začít spolu.
Vzdělávací program Začít spolu je otevřený didaktický systém, který nabízí kvalitní a ucelené vzdělávání po děti předškolního a mladšího školního věku. Vzdělávací program je realizován v ČR od r.1994.
V České republice je jediným držitelem licence a práv na šíření vzdělávacího programu Začít spolu organizace Step by Step ČR, o.p.s..
Většina pedagogů naší školy se účastnila týdenních letních škol v programu Začít spolu v Kadani, v Brně a v Sezimově Ústí. Dále se sebevzděláváme a inspirujeme se návštěvami předškolních zařízení, které již program realizují.
Od školního roku 2019/2020 naše MŠ ve spolupráci se Step by Step organizuje semináře DEN VE TŘÍĎE ZAČÍT SPOLU.
V červnu 2020 naše MŠ a Step by Step organizuje Letní školu pro začínající učitele v programu Začít spolu.
principy a filozofie vzdělávacího programu začít spolu
- cílem vzdělávání je pro nás smysluplné učení a samostatné myšlení dětí
- nabízíme společné vzdělávání pro všechny děti bez ohledu na sociální či etnický původ a úroveň jejich schopností
- orientujeme se na dítě (podporujeme individuální rozvoj, spolupráci)
- rodiče jsou vítanými partnery, kteří se aktivně podílejí na chodu školky
- pečujeme o osobní růst a profesní rozvoj našich učitelek a učitelů
- největší váhu v hodnocení dítěte přikládáme jeho sebehodnocení
CO na Vás čeká?
Den ve třídě
Ranní úkol
- před vstupem do třídy čeká na děti a jejich rodiče obvykle ranní úkol
- úkol se vztahuje k právě probíranému tématu
- úkol podporuje spolupráci dítěte s rodičem a procvičuje různé dovednosti
Ranní kruh
- zde
se odehrávají třídní rituály (vzájemné pozdravení, seznámení s
programem na daný den, sdílení zážitků, plánování činností apod.)
- podpora respektu k mluvčímu, nasouchání jeden druhému, dodržování společně domluvených pravidel, vyjadřování svých pocitů a názorů
Práce v centrech aktivit (CA)
- jedná se o integrovanou tematickou výuku v tzv.centrech aktivit
- činnosti v CA se vztahují k aktuálnímu tématu
- činnosti jsou připraveny tak, aby děti vedly ke spolupráci a vzájemnému učení, nabízely možnost volit úkoly různé náročnosti a aby respektovaly individuální styly učení potřeby dětí
- CA si děti vybírají podle předem dohodnutých pravidel
- v jednu chvíli ve třídě pracují děti na různých činnostech v různých centrech
Nejčastější centra aktivit:
Ateliér, knihy a písmena, domácnost, pokusy a objevy, voda a písek, dílna, kostky, drobné a manipulační hry, dramatické hry a divadlo, hudba.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Zobrazit celou fotogalerii center aktivit
Hodnotící kruh
- na závěr dne se všichni opět sejdeme v kruhu
- děti představují výsledky své práce, hodnotí, co a jak se jim dařilo, nedařilo a proč, sdílejí si zkušenosti, dávají doporučení dalším skupinách, které budou v centru pracovat
- učí se hodnotit a prezentovat svoji práci, ale také ocenit druhé
Práce s pravidly
- pravidla pro společné soužití a pro práci si vytvářejí děti samy na začátku školního roku, popřípadě v průběhu roku
- dohodnutá pravidla vedou děti k samostatnosti a zodpovědnosti
Propojení školy s okolním světem
- samozřejmostí je propojení vzdělávacího tématu s reálným životem mimo školu
- děti ve spolupráci a dohodě s učitelkami plánují a realizují exkurze, procházky, výlety, besedy, pobyty v přírodě, návštěvy zajímavých lokalit a institucí
než něco vyhodíte.....
Školka bude potřebovat mnoho materiálů a věciček do center aktivit, proto prosíme, nic nevyhazujte....
Např.: knihy, dětské časopisy, starší časopisy a noviny na prohlížení a vystřihování, balící papír, pohlednice, písmena z různých materiálů (molitan, pryž, papír, smirek), papíry různých barev a velikostí, korálky, knoflíky, látky, stužky, klubíčka vlny a nití, korkové zátky, brčka, špejle, krabičky od různého zboží, přírodniny - kamínky, mušle, kousky kůry, mechu, listy, šišky, luštěniny, semena rostlin, provázky, měřidla objemu a délky a další...
Děkujeme!
Tým pedagogů MŠ Lodička Šestajovice.