Vítejte na stránkách MŠ Lodička Šestajovice.
Nastavení zobrazení
Používáme cookies
Chceme, abyste sledovali vy nás, ne my vás. Pro správnou funkčnost webu nějaké cookies potřebujeme. Své nastavení cookies můžete kdokoliv změnit pomocí nastavení cookie. V případě odmítnutí, jsou používany pouze Funkční cookies.

První den ve školce

ADAPTACE NOVÝCH DĚTÍ V MATEŘSKÉ ŠKOLE

Nejdůležitější v procesu adaptace je počáteční oboustranná důvěra mezi učitelkami/učiteli a dítětem, rodiči, spolupráce s mateřskou školou.

Prosíme Vás o vyplnění adaptačního dotazníku (dole na stránce) a předání učitelům ve svojí třídě. Děkujeme

Pozitivní naladění

  • vyladění dítěte ohledně mateřské školy by mělo být vždy pozitivní.  Dávejte dítěti najevo, že v mateřské škole není za trest nebo proto, že na něj nemáte čas. Voďte jej  s tím, že je to pro něj zábava, nový zážitek, příležitost jak získat nové kamarády.

První dny

  • první den je dobré počítat s větší časovou rezervou, příchod neupěchat, nebýt nervózní.  Doporučujeme rodičům, aby paní učitelky seznámili se všemi návyky a zvyklostmi dítěte, aby jejich adaptace byla snažší. Vemte na vědomí, že je tu paní učitelka i pro ostatní děti. Pokud máte více dotazů nebo chcete řešit citlivé téma, dohodněte se s učiteli na komunikaci mimo dobu příchodů.
  • doporučujeme první dny vyzvedávat dítě po obědě
  • raději si přivstaňte, aby jste neměli uhoněné ráno. Ve školce budete včas a dítě bude mít dostatek času pro volnou hru
  • zpočátku by se dítě nemělo nutit do činností a hry. Některé děti jsou v adaptačním období raději v roli pozorovatele než aktéry. To samozřejmě neznamená, že se mu v MŠ nelíbí, jen v sobě nemá tolik odvahy. S dítětem si o MŠ povídejte, ale neříkejte co má a nemá druhý den dělat. Povídejte si s ním, co vidělo, co se mu líbilo, ale neklaďte na něj požadavky, že si musí hrát a zapojovat se do činností. Učitelé jsou profesionálové a samy dokáží děti zapojit do režimu školky, zabavit je, motivovat k činnostem, odpoutat jejich pozornost od stýskání.

Co když čertík, vodníček, kašpárek, dráček, skřítek a nebo rybička pláče?

  • často se stává, že maminky snáší odloučení od dítěte hůře než dítě samotné. Důvěřujte učitelům - profesionálům, kteří mají spoustu zkušeností a jsou na adaptaci dětí připraveni. I když se loučíte s plačícím dítětem, neznamená to , že dítě v MŠ propláče celý den. Zkuste se přesto usmát, popřát hezký den. Rozhodně dítěti nedávejte najevo, že jste smutní a že může za to, že vás rozrušilo. Po vašem odchodu paní učitelky dítě zabaví, zaujmou hračkami, hrou a dítě ztratí pojem o čase. Najde si zábavu mezi vrtevníky, zapojí se do her, činností a čas mu uteče daleko rychleji než vystresovanému rodiči v práci.
  • pamatujte na to, že když jste vystresovaní, dítě tuto nejistotu vycítí a adaptace bude složitější
  • po rozloučení se do třídy opakovaně nevracejte, nemusíte se ubezpečovat, že je dítě v pořádku. Paní učitelky vědí, co mají dělat.
  • můžete se s paní učitelkou dohodnout, že později zavoláte
  • v každém případě vás paní učitelky budou kontaktovat, pokud to bude nutné
  • pokud je dítěte pláč k "neutěšení" je lepší dobu  odchodu zkrátit, dítě ubezpečit, že si pro něj přijdete
  • při vyzvedávání dítěte z MŠ se může stát, že dítě reaguje pláčem. To je naprosto přirozená reakce. Hlavně dítě nelitujte, že muselo být přes den samo bez vás - to mu rozhodně neprospěje! 
  • délka adaptace je u každého dítěte individuální. U někoho může trvat několik dní, u jiného dítěte několik týdnů. Stává se, že se dítě adaptuje naprosto bez problémů a až po měsíci se může objevit u dítěte protest k docházce do MŠ, nechce se mu vstávat. Buďte proto trpěliví a důslední. 

Pocit jistoty a bezpečí

  • je důležité, aby dítě získalo jistotu a v prostředí mateřské školy se cítilo bezpečně. Dodržujte proto režim MŠ, hlavně dobu příchodů a odchodů. Pokud slíbíte, že přijdete po obědě, slib dodržte. Dobu spánku nazývejte dobou odpočinku - je možné, aby si dítě na tuto dobu přineslo oblíbeného plyšáka. Děti se nepřevlékají do pyžamek, odpočinek probíhá na lehátku s polštářkem a flisovou dečkou. V době odpočinku čtou paní učitelky pohádky, je pouštěna relaxační hudba.
  • dítěti naslouchejte, ale nenuťte ho do komunikace, neklaďte nedůležité otázky, na které dítě ani neumí odpovědět, raději se zeptejte s kým si hrálo, jestli se na zahradě projelo na traktoru, na koloběžce, pohrálo si v písku...
  • hlavně chvalte, chvalte, chvalte, chvalte :-)

S jakýmikoliv dotazy, připomínky, problémy, náměty se obracejte na paní učitelky. Je v našem společném zájmu, aby byly děti ve školce šťastné, spokojené a schopné se přirozenou cestou rozvíjet a vzdělávat.

Pedagogický a provozní tým MŠ Lodička se společně s Vámi těší na nový školní rok!

KAM DÁLE?

  • Oblečení - jaké oblečení připravit dítěti
publikováno: 17. 7. 2024 22:14, OI admin