První den ve školce
Nejdůležitější v procesu adaptace je počáteční oboustranná důvěra mezi učitelkami/učiteli a dítětem, rodiči, spolupráce s mateřskou školou.
Prosíme Vás o vyplnění adaptačního dotazníku (dole na stránce) a předání učitelům ve svojí třídě. Děkujeme
Pozitivní naladění
- vyladění dítěte ohledně mateřské školy by mělo být vždy pozitivní. Dávejte dítěti najevo, že v mateřské škole není za trest nebo proto, že na něj nemáte čas. Voďte jej s tím, že je to pro něj zábava, nový zážitek, příležitost jak získat nové kamarády.
První dny
- první den je dobré počítat s větší časovou rezervou, příchod neupěchat, nebýt nervózní. Doporučujeme rodičům, aby paní učitelky seznámili se všemi návyky a zvyklostmi dítěte, aby jejich adaptace byla snažší. Vemte na vědomí, že je tu paní učitelka i pro ostatní děti. Pokud máte více dotazů nebo chcete řešit citlivé téma, dohodněte se s učiteli na komunikaci mimo dobu příchodů.
- doporučujeme první dny vyzvedávat dítě po obědě
- raději si přivstaňte, aby jste neměli uhoněné ráno. Ve školce budete včas a dítě bude mít dostatek času pro volnou hru
- zpočátku by se dítě nemělo nutit do činností a hry. Některé děti jsou v adaptačním období raději v roli pozorovatele než aktéry. To samozřejmě neznamená, že se mu v MŠ nelíbí, jen v sobě nemá tolik odvahy. S dítětem si o MŠ povídejte, ale neříkejte co má a nemá druhý den dělat. Povídejte si s ním, co vidělo, co se mu líbilo, ale neklaďte na něj požadavky, že si musí hrát a zapojovat se do činností. Učitelé jsou profesionálové a samy dokáží děti zapojit do režimu školky, zabavit je, motivovat k činnostem, odpoutat jejich pozornost od stýskání.
Co když čertík, vodníček, kašpárek, dráček, skřítek a nebo rybička pláče?
- často se stává, že maminky snáší odloučení od dítěte hůře než dítě samotné. Důvěřujte učitelům - profesionálům, kteří mají spoustu zkušeností a jsou na adaptaci dětí připraveni. I když se loučíte s plačícím dítětem, neznamená to , že dítě v MŠ propláče celý den. Zkuste se přesto usmát, popřát hezký den. Rozhodně dítěti nedávejte najevo, že jste smutní a že může za to, že vás rozrušilo. Po vašem odchodu paní učitelky dítě zabaví, zaujmou hračkami, hrou a dítě ztratí pojem o čase. Najde si zábavu mezi vrtevníky, zapojí se do her, činností a čas mu uteče daleko rychleji než vystresovanému rodiči v práci.
- pamatujte na to, že když jste vystresovaní, dítě tuto nejistotu vycítí a adaptace bude složitější
- po rozloučení se do třídy opakovaně nevracejte, nemusíte se ubezpečovat, že je dítě v pořádku. Paní učitelky vědí, co mají dělat.
- můžete se s paní učitelkou dohodnout, že později zavoláte
- v každém případě vás paní učitelky budou kontaktovat, pokud to bude nutné
- pokud je dítěte pláč k "neutěšení" je lepší dobu odchodu zkrátit, dítě ubezpečit, že si pro něj přijdete
- při vyzvedávání dítěte z MŠ se může stát, že dítě reaguje pláčem. To je naprosto přirozená reakce. Hlavně dítě nelitujte, že muselo být přes den samo bez vás - to mu rozhodně neprospěje!
- délka adaptace je u každého dítěte individuální. U někoho může trvat několik dní, u jiného dítěte několik týdnů. Stává se, že se dítě adaptuje naprosto bez problémů a až po měsíci se může objevit u dítěte protest k docházce do MŠ, nechce se mu vstávat. Buďte proto trpěliví a důslední.
Pocit jistoty a bezpečí
- je důležité, aby dítě získalo jistotu a v prostředí mateřské školy se cítilo bezpečně. Dodržujte proto režim MŠ, hlavně dobu příchodů a odchodů. Pokud slíbíte, že přijdete po obědě, slib dodržte. Dobu spánku nazývejte dobou odpočinku - je možné, aby si dítě na tuto dobu přineslo oblíbeného plyšáka. Děti se nepřevlékají do pyžamek, odpočinek probíhá na lehátku s polštářkem a flisovou dečkou. V době odpočinku čtou paní učitelky pohádky, je pouštěna relaxační hudba.
- dítěti naslouchejte, ale nenuťte ho do komunikace, neklaďte nedůležité otázky, na které dítě ani neumí odpovědět, raději se zeptejte s kým si hrálo, jestli se na zahradě projelo na traktoru, na koloběžce, pohrálo si v písku...
- hlavně chvalte, chvalte, chvalte, chvalte :-)
S jakýmikoliv dotazy, připomínky, problémy, náměty se obracejte na paní učitelky. Je v našem společném zájmu, aby byly děti ve školce šťastné, spokojené a schopné se přirozenou cestou rozvíjet a vzdělávat.
Pedagogický a provozní tým MŠ Lodička se společně s Vámi těší na nový školní rok!
KAM DÁLE?
- Harmonogram dne - jak probíhá den v naší školce
- Oblečení - jaké oblečení připravit dítěti